Dawid szachuje

Jak już trenować, to porządnie!

Szachowa nuda? Jest na to sposób!

Setki rozwiązywanych zadań, godziny spędzone nad debiutami, próby spamiętania wszystkich teoretycznych końcówek. Brzmi beznadziejnie? Być może. W rzeczywistości, jeżeli kochasz szachy to godziny spędzone na treningach nie będą czasem straconym, ani tym bardziej czasem nudy!

Czasem jednak przychodzi ten moment, kiedy grasz czterdziestą partię w ciągu dwóch miesięcy i masz ochotę na „coś innego”.

Może jesteś na turnieju (i masz już dość „zwykłych szachów”), może prowadzisz zajęcia szachowe (a Twoi uczniowie się nudzą), a może po prostu chcesz bawić się bierkami?

Jeżeli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie!

Trzy najciekawsze gry na bazie szachów

1.”Kloc”

Wymagania:
-4 zawodników
-2 szachownice
-2 komplety bierek
-2 zegary szachowe

Jak wygląda rozgrywka?

Gra się drużynowo, przy czym w każdej drużynie jedna osoba gra białymi, a druga czarnymi. Obowiązują wszystkie zasady szachowe, z tym, że zbite bierki przekazujemy koledze z drużyny, a on może ustawiać je na swojej szachownicy (na swoim ruchu, maksymalnie 1 bierka/na ruch).

*Jeżeli postawisz pionka na ostatniej linii to przeciwnik go zdejmuje i jest jego posunięcie!

Wygrywa drużyna, która pierwsza da mata lub wygra na czas.

Brzmi prosto? Tak jest! Natomiast emocje są świetne, a zabawa trwa godzinami!

2.”Podwalanka”

Wymagania:
-2 zawodników
-komplet bierki+szachownica
Jak wygląda rozgrywka?
Zaczynają białe i bicia są obowiązkowe! Wygrywa strona, która pierwsza pozbędzie się swoich bierek (w tym króla!).
Bardzo nieskomplikowane zasady, czy gra jest tak samo prosta? Sprawdźcie sami!

3. Raz-dwa-trzy

Wymagania:
-2 zawodników
-komplet bierki+szachownica
Jak wygląda rozgrywka?
Obowiązują zasady szachów, białe wykonują jedno posunięcie, potem czarne dwa, białe trzy, czarne cztery itd.
Szach kończy turę! Jeżeli masz do dyspozycji 4 posunięcia, ale w drugim dasz szacha to kolejka przechodzi na przeciwnika.
Zabawa bardzo przyjemna, od samego początku trzeba być uważnym, bo możliwości jest mnóstwo!
Pewnie większość szachistów zna wszystkie te gry. Mam jednak nadzieję, że ci co nie znają to poznają, a ci co znają przypomną je sobie i zaproszą kolegów do gry!
Na koniec o walorach treningowych. Czy można stosować te gry na zajęciach? Czy nie zaszkodzą one w rozwoju młodych szachistów?
Cóż, nie należy ich stosować zbyt często, ani zbyt wcześnie. Jednak te gry z pewnością są świetną odskocznią od „zwykłych szachów”!

Znasz inną ciekawą grę na bazie szachów? Jeżeli tak to podziel się nią w komentarzu!

 

5 Comments

  1. Gry do których warto wracać. Od siebie dodam (nie wiem jak się nazywa) grę, w której czterech zawodników gra na jednej planszy robiąc ruchy naprzemiennie. Zależność od partnera i współpraca jest tu moim zdaniem większa niż w klocu.

    https://www.youtube.com/watch?v=aS2cehTjHvc – coś takiego.

    No i kriegspiel oczywiście. Wymaga trochę czasu by grać swobodnie, jednak jest genialną odskocznią od szachów tradycyjnych.

    Życzę sukcesów w blogowaniu!
    Wojtek

  2. Czasami gramy w "król do centrum". Wygrywa ten kto wprowadzi króla do centrum, albo da mata.

  3. Też nie mam pojęcia jak ta gra się nazywa, ale jest bardzo ciekawa, szczególnie wesoło jest grać w blitza na cztery osoby!

    Co do tej gry "kriegspiel" to pierwsze słyszę, ale wydaje się być bardzo interesująca. Na pewno jej spróbuję!

  4. Tego nie słyszałem, częściej kończy się matem, czy królem w centrum?

  5. Częściej król jest w centrum, ale to zależy pewnie od poziomu gry. Ciężko się przestawić na taki ekstrawagancki rajd :).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2019 Dawid szachuje

Theme by Anders NorenUp ↑